25.2.06

Φεγγαράκι μου λαμπρό, φέγγε μου να περπατώ

Τί είναι το μπλε φεγγάρι;

Ξεκίνησε από ρητορικό το ερώτημα και κατέληξα να το ψάξω μην με βρει κανένα τσαχπίνικο πιτσιρίκι αδιάβαστο. Οπότε μοιράζομαι τη μικρούλικη αυτή γνώση μαζί σας για να μην παγώσετε και εσείς στην επίμαχη ερώτηση (π.χ. παίζοντας Trivial).

Για την ακρίβεια υπάρχουν 2 επεξηγήσεις για το τί είναι το μπλε φεγγάρι. Η πιο πρόσφατη, αναφέρει ότι ονομάζουμε μπλε φεγγάρι την 2η εμφάνιση ολόκληρης της επιφάνειας του φεγγαριού μέσα στον ίδιο μήνα.

Εφόσον ο χρόνος μεταξύ δύο τέτοιων πλήρη εμφανίσεων είναι 29,5 μέρες, προκειμένου να ονομάσουμε την Πανσέληνο "μπλε φεγγάρι" πρέπει να εμφανιστεί ο φυσικός δορυφόρος της γης δύο φορές (στις αρχές του μήνα και μετά πάλι στο τέλος του). Το 2ο φεγγάρι ονομάζεται μπλε φεγγάρι (blue moon).

Για παράδειγμα, τον Ιούνιο του 2007 θα έχουμε ένα ακόμα μπλε φεγγάρι, καθώς θα εμφανιστεί ολόγιομο το φεγγαράκι την 1η του μήνα και μετά πάλι στις 30 του μηνός. Στην δεύτερη εμφάνισή του (δεν θέλει χειροκρότημα καθότι και ντροπαλό το ατιμούτσικο και μπορεί να μας την "κάνει" και να μην εμφανιστεί) θα ονομάζεται πλέον blue moon.... (τραγουδάτε ελεύθερα οι φεγγαρόλουστοι). Το πιο πρόσφατο "μπλε φεγγάρι" εμφανίστηκε στις 31 Ιουλίου του 2004. Ενώ "μπλε φεγγάρι" δεν θα δούμε το 2006, το 2011, το 2014 και το 2017.

Η δεύτερη ερμηνεία του "μπλε φεγγαριού" συνδέεται με το Εκκλησιαστικό Ηρερολόγιο και ερμηνεύει το φαινόμενο ως εξής. Η 3η Πανσέληνος σε μία εποχή με 4 Πανσέληνους, ονόμαζεται "μπλε φεγγάρι".

Τι τους νοιάζει το 3ο φεγγάρι σε μια εποχή με 4, θα αναρωτηθείτε και πολύ καλά θα κάνετε. Εφόσον ο χρόνος έχει 4 εποχές και κάθε εποχή αποτελείται από 3 μήνες, ενώ ο κάθε μήνας έχει "κανονικά" 1 φορά Πανσέληνο. Αυτό σημαίνει οτι το έτος έχει συνήθως 12 φεγγάρια. Η Εκκλησία χρησιμοποιούσε/εί τα 12 φεγγάρια προκειμένου να υπολογίζει διάφορες κινητές εορτές, όπως το Πάσχα λόγου χάρη. Η 4η φορά που εμφανίζεται το φεγγάρι ολόκληρο σε μια εποχή "χαλάει" το μοντέλο του Εκκλησιαστικού ημερολογίου προσθέτοντας ένα ακόμη φεγγάρι στο έτος και αυξάνοντας τον αριθμό στο 13. Η 13η Πανσέληνος ονομάζεται "μπλε φεγγάρι" δεν υπολογίζεται και έτσι δεν επηρρεάζει τις εορτές και τις αργίες! (χμ... λες και για αυτό να φταίει ο αριθμός;)

Εάν θέλετε περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Εάν θέλετε να μην σας απασχολήσει άλλο αυτό το θέμα, πατήστε εδώ!



Φεγγαράκι μου λαμπρό φέγγε μου να περπατώ,

κι αν δεν φέξεις χέστηκα έχω και φακό!

Moon 2

10 Comments:

Blogger thegypsy said...

Να και κάτι ενδιαφέρον...!
Κι εδώ πέφτει το τραγουδάκι:"blue moon you show me standing alone without a dream in my heart,without a love of my own..." :D
Είναι απο αυτά που είναι καλό να τα ξέρεις γιατί αν και ψιλοάκυρα, κάνουν εντύπωση! :P:P:P;)

2/24/2006 07:12:00 μ.μ.  
Blogger Epicuros said...

Τώρα κατάλαβα την έκφραση "Once in a blue moon" Που σημαίνει πολύ σπάνια! Ευχαριστώ για την πληροφόρηση.

2/25/2006 02:02:00 π.μ.  
Blogger Storyteller said...

Κοίτα να δεις τι μαθαίνει κανεις απο ενα μικρούλι! Ενδιαφέρον, πράγματι!

2/25/2006 04:19:00 π.μ.  
Blogger alfeios said...

Κύριε μικρούλι μάς αφήνετε άφωνους. Μακάρι να σας είχαμε δάσκαλο. Νομίζω ότι με αυτές τις εξερευνήσεις σας δικαιώνεται το έβδομο χαρακτηριστικό του προφίλ σας.

2/25/2006 06:25:00 π.μ.  
Blogger Psipsinel said...

very very interesting. mas morfoses pali :)
efharisto!

2/25/2006 09:22:00 π.μ.  
Blogger alombar42 said...

Μήπως έχετε σιμπιζάκι;

(από γνωστό ανέκδοτο)

Μικρούλι, παραεπιστημόνεψες και πρέπει να το κοιτάξουμε αυτό - μόνο το τελευταίο σχόλιο σε σώζει :)

2/25/2006 09:38:00 μ.μ.  
Blogger Mikrouli said...

@The Gypsy: Έτσι το'δα και εγώ και είπα να το βγάλω το ποστάκι!
ΚΑΛΩΣ ΟΡΙΣΕΣ ΓΥΦΤΙΣΑ! ;-)

@epicuros: Συμπληρώνω...
Το 19ο αιώνα, η φράση until a blue moon σήμαινε ποτέ (never), ενώ με την πάροδο των χρόνων η φράση once in a blue moon έφτασε να σημαίνει πότε-πότε (every now and then) ή πολύ σπάνια (rarely) όπως ήδη είπες!
ΚΑΛΩΣ ΟΡΙΣΕΣ ΚΑΙ ΕΣΥ ΕΠΙΚΟΥΡΕ! :0)

@storyteller: Μικρούλι είπαμε, όχι και άμαθο!
Τhanks!
;0) (εάν δεν το παινέψεις θα πέσει να σε πλακώσει...)

@αταξίας: Σε ευχαριστώ φίλε μου για τα καλά σου λόγια.
Όπως βλέπω κάνεις και εσύ για ερευνητής καθώς συνέδεσες τα χαρακτηριστικά μου (το 7ο συγκεκριμένα) με την δίψα μου για γνώση!
;0)

@psipsinel: Παρακαλώ! Καθήκον μου!

@alombar42: Σι μπιζάκι το'χεις κάθε μήνα ρε μπαμπά! Δεν το βαρέθηκες; Όσον αφορά την επιστημονική μου κατάρτιση, αυτή συνδέεται απόλυτα με την δική σου επιρροή!
Δεν χάνω όμως τον τσαμπουκά μου όπως παρατήρησες! ;0)

@πολιορκητής: Πώς και μας θυμήθηκες;

Σε μπιζάκι κυκλοφορεί κι ας μην οπλοφορεί!

Δυστυχώς ως μικρούλι αγνοούσα το στόρυ της σειράς. Μορφώθηκα βέβαια από το λινκ σου...
Οπότε:
Για το θέα *ΘΕΑ* δεν διαφωνώ, για το ωυν (νυν) κ. Λιάνη μου κάθεται κάπως...
Σχετικά με το άσμα, το άκουσα και είναι όντως πολύ ωραίο για τις ώρες της περιπλάνησής μου.
Thanks a lot!

2/25/2006 11:01:00 μ.μ.  
Blogger alombar42 said...

Μικρούλι μου, αν δεν το έχεις σι μπιζάκι, μπορείς να μου το πεις ευθέως, δε θα σε παρεξηγήσω! Ομως αν το βρεις σε κάνα τυρκουάζ, πολύ θα το εκτιμούσα - πάντα ήθελα ένα τυρκουάζ (σμαραγδί) φεγγάρι.

Οσο για την κατάρτιση, τέτοια σε έμαθα εγώ βρε; Με τόσα μπουζούκια, τόσα Λας Βέγκας κι εσύ μπλε φεγγάρια και πράσινα άλογα;
Γράψε βρε για το τελευταίο σου ξεφάντωμα να μαθαίνει ο κόσμος πώς το τρίβουν το πιπέρι!!

Ναι, πράσσειν άλογα το ξέρω :)

2/26/2006 01:56:00 π.μ.  
Blogger Unknown said...

Αχ πόσο μου αρέσουν τα μπλέ φεγγάρια... Τρώω μια φορά παραπάνω εκείνους τους μήνες!!!

:-)

2/26/2006 05:33:00 μ.μ.  
Blogger Mikrouli said...

@alombar42:Σε μπιζάκι το έχω αλλά το βρήκα και σε τυρκουάζ. Ποιο από τα δύο να σου στείλω; Μάλλον και τα δύο λέω με αφιέρωση!

Όσο για τα ξεφαντώματά μου (μας) πιο αρμόδιος να μιλήσεις είσαι εσύ. Δεν ξόδευα εγώ εκείνα τα βράδια... Κάποιος άλλος με "μύησε"!

@i_am_a_bird_now: Σε ευχαριστώ! Πολύ ενδιαφέρουσα η λίστα σου!

@darthiir_the_abban: Ευτυχώς για σένα είναι σπάνια! ΑΛΛΙΩΣ ΚΛΑΦΤΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΕ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΙΛΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΙΧΕΣ! ;-)

2/26/2006 05:58:00 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home